Week van de Kinderopvang

WEEK VAN DE KINDEROPVANG: OUDERS TEVREDEN OVER BKO’S IN EEKLO

Van 9 tot en met 15 oktober vieren we de week van de kinderopvang. We willen van de gelegenheid gebruik maken om onze medewerkers en de verschillende buitenschoolse kinderopvangen (BKO’s) in de schijnwerpers te zetten. Uit een recente bevraging kunnen we vaststellen dat de werking van de kinderopvang erg gewaardeerd wordt door de ouders. Het gaat om de bevraging die werd afgenomen in juni 2023, en waarvan de resultaten nu bekend zijn.

De goede werking is vooral te danken aan de werknemers die dag in dag uit het beste van zichzelf geven en met veel passie hun job uitoefenen. Ondanks de grote capaciteiten van de BKO’s voelt het voor veel ouders nog steeds aan als een vertrouwd, warm nest.

Verdere vaststellingen uit de bevraging:

• Gemiddelde tevredenheidsscore van 4,1/5;
  • Ouders zijn tevreden over de communicatie en zorgen van hun kinderen;
  • 9 op 10 ouders zegt binnen de 24 uur een antwoord te krijgen op een vraag;
  • 77% van de ouders vindt dat begeleiders altijd tijd vrij maken voor ouder en kind. Ouders geven verder aan dat ze altijd terecht kunnen bij de begeleiding met vragen;
  • De ruimtes worden door ouders globaal als veilig, gezellig en ruim aanzien;
  • De meeste ouders vinden dat hun kind bijleert in de opvang en dat er rekening wordt gehouden met hun interesses.

Het valt op dat de investering van afgelopen jaren in nieuwe of gerenoveerde gebouwen naar veiligheid en speelruimtes erg gewaardeerd wordt. Uiteraard werden er ook werkpunten aangegeven, waarmee we de komende periode zeker aan de slag gaan. Meer resultaten en verdere toekomstacties lees je op www.eeklo.be/weekvandekinderopvang.

In Eeklo doen 1349 ouders bijna dagelijks een beroep op de 35 kinderbegeleiders van één van onze locaties. Ze worden toevertrouwd met hun meest kostbare bezit. Zo bouwen ze vanuit de kinderopvang mee aan onze toekomst.

Naar aanleiding van de Week van de Kinderopvang roept Stad Eeklo alle (groot)ouders en kinderen op om een compliment te schrijven op een speciaal hiervoor ontworpen complimentenkaartje met de slogan ‘Bedankt Sterkmakers’.

Op sociale media wordt de kinderopvang in Vlaanderen deze week in de schijnwerpers gezet met de begeleidende hashtag #weekvandekinderopvang

Wil je ook een compliment schrijven voor de fantastische mensen van de kinderopvang? Dat kan online via www.opgroeien.be/bedankbuttons/weekvandekinderopvang.

Quote Filip Smet: “Mensen die kinderen opvangen of begeleiden zijn heuse sterkmakers. Voor deze sterke vrouwen en mannen is geen taak te veel of geen klus te groot om elk kinderhart te doen smelten. Met veel creativiteit en enthousiasme gaan ze aan de slag om kinderen een fijne tijd te laten beleven.

In de enquête behalen onze BKO’s een gemiddelde score van 4,1 op 5. Daarmee tonen ouders aan dat ze ons aanbod aan BKO-opvang duidelijk appreciëren. We zijn als stad best fier dat de investeringen die we doen om ouders te ondersteunen en kinderen een leuke tijd te laten beleven gesmaakt worden.”