Er wordt steeds verdergewerkt aan de Eeklose Ring

Nieuws van AWV Oost-Vlaanderen:

We houden we u op de hoogte over de aanleg van de nieuwe verbindingsweg rond Eeklo-Centrum. Met die aanleg zorgen we voor vlotter en veiliger verkeer langs Eeklo en weren we het doorgaand verkeer uit het centrum. Zo maken we het centrum aangenamer voor bewoners en bezoekers.

Werken fase 1 bijna afgelopen...

Op 21 augustus startten we met de bouw van de nieuwe verbindingsweg rond Eeklo, in fase 1. In deze fase wordt de ventweg van de Ringlaan aan de zijde van de Industrielaan heraangelegd en wordt de ventweg aan de zijde van het recyclagepark doorgetrokken tot aan Nieuwendorpe. Er worden ook dubbelrichtingsfietspaden aangelegd, aan beide zijden van de Ringlaan. Die werken verlopen vlot en zijn volgens de huidige planning op 12 december achter de rug.

Nieuwe fase vanaf 13 december

Als de werken van fase 1 achter de rug zijn, schuift de werfzone op naar fase 2. Die fase start op woensdag 13 december. In fase 2 bouwt de aannemer aan de rotonde op de Ringlaan en legt hij een invoegstrook aan op de Ringlaan, van Nieuwendorpe richting Eeklo. Die werken duren, als alles vlot verloopt, tot eind april 2024.

Verkeershinder fase 2

Vanaf fase 2 zal er ook hinder zijn voor het verkeer op de Ringlaan. Voor fietsers is er geen hinder, maar voor gemotoriseerd verkeer wel. Zij volgen omleidingen:

• Verkeer richting Maldegem of de E34 rijdt via Nieuwendorpe, Slachthuisstraat en de Industrielaan.
  • Verkeer richting Adegem of Ursel rijdt via de vernieuwde ventweg langs de Ringlaan, aan de zijde van het recyclagepark.
  • Verkeer richting het recyclagepark rijdt via de Ringlaan en keert aan de rotonde aan AZ Alma.
  • Verkeer richting het bedrijventerrein rijdt via de ventweg langs de Ringlaan, Nieuwendorpe, Slachthuisstraat en de Industrielaan.

Onder de omleidingen hier in detail.

Hoe gaat het verder met de Ring om Eeklo?

De nieuwe ringweg wordt niet in één adem gebouwd. Het is een project met verschillende snelheden. De werken in projectzone 1 zijn nu volop lopende. Het technisch ontwerp voor projectzone 2 (kruispunt Raverschootstraat) wordt uitgetekend en voor projectzones 3 en 4 loopt momenteel het milieueffectenonderzoek.  Bekijk hier de planning.