Kunstacademie: Eeklo en Zelzate werken

Kunstacademie Eeklo komt naar Zelzate

Vanaf volgend schooljaar kunnen de kinderen van Zelzate les volgen aan de Kunstacademie. De leerkrachten van de Kunstacademie van Eeklo zakken af naar Zelzate om de kinderen onder te dompelen in de wereld van woord, muziek en beeld. De lessen gaan door in ’t Klooster in de Kerkstraat op dinsdagavond. In mei worden er verschillende info- en inschrijvingsmomenten georganiseerd waarbij de leerkrachten kinderen en hun ouders wegwijs maken in het aanbod.

Kwalitatief kunstonderwijs voor iedereen toegankelijk

Het bestuur van Zelzate ziet (cultuur)kansen in het aanbieden van Deeltijds Kunstonderwijs. Tot op vandaag bestond dit niet in Zelzate. De samenwerking met de Kunstacademie Beeld Muziek Woord verliep van bij de eerste kennismaking op een positieve en gelijkgestemde manier. De Kunstacademie en het lokaal bestuur van Zelzate willen hiermee een kwalitatief kunstonderwijs aanbieden voor alle kinderen tussen 6 en 12 jaar, in het centrum van Zelzate. Samen werken aan een sterk en kwalitatief opleidingsaanbod dat voor iedereen toegankelijk is, is een beleidsvisie van de KA! en dit wordt ondersteund door het bestuur van Zelzate.

Drie lessenreeksen

De Kunstacademie van Eeklo brengt een aanbod van drie lessenreeksen naar Zelzate. ARTuur is er voor kinderen van 6 en 7 jaar oud en dompelt hen onder in een kunstenbad. Er mag gezongen, getekend, verteld en gefantaseerd worden. De leerkrachten maken de kinderen op een zeer toegankelijke manier vertrouwd met woord, beeld en muziek. Na een of twee prikkeljaren kunnen de kinderen beter kiezen welke richting ze uit willen.

Kinderen van 8 tot en met 12 jaar kunnen kiezen tussen het woord- of het beeldatelier. In het woordatelier verkennen de kinderen de wondere wereld van taal en kunnen ze proeven van gedichten en toneeltjes. In het beeldatelier experimenteren de kinderen met materialen, vormen en kleuren.

Schepen van cultuur Isabel Dellaert is zeer blij dat Zelzate lessen van de Kunstacademie van Eeklo mag aanbieden: “De komst van de kunstacademie betekent een meerwaarde voor onze gemeente op cultureel vlak. Op die manier wordt het creatief aanbod voor jonge kinderen gevoelig uitgebreid en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Want het is belangrijk om op jonge leeftijd fantasie en kunstzinnigheid te ontwikkelen.”

Danny Plaetinck, schepen van cultuur en kunstacademie te Eeklo: “Samenwerken werkt verbindend. De Kunstacademie van Eeklo is blij dat ook Zelzate nu aan boord komt, zodat de opgebouwde expertise in het kunstonderwijs in een grotere groep kan floreren. Want degelijk kunstonderwijs is zeer belangrijk en leert grenzen verleggen.”