Eeklo wil meer woonkwaliteit

EEKLO TREEDT STRENGER OP TEGEN WONINGKWALITEITSPROBLEMEN

Verhuurders van oudere woningen zullen binnenkort een conformiteitsattest moeten voorleggen van hun woning. “Woningen zonder conformiteitsattest, die niet voldoen aan de minimale eisen op vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit zullen niet langer mogen verhuurd worden”, zegt Danny Plaetinck, schepen van Wonen.

Sinds 2018 verplicht Eeklo het conformiteitsattest voor bepaalde woningen. Deze aanpak werpt vruchten af. Van de 629 woningen gecontroleerde woningen waren ongeveer drie op vier in orde.

Bepaalde verhuurders willen echter geen investeringen doen om de woningkwaliteit en energiezuinigheid van hun huurwoningen te verbeteren. “Daarom zullen we onze aanpak verstrengen. De komende jaren willen we elk jaar ongeveer 240 huurwoningen ouder dan 35 jaar controleren. We zullen dit gefaseerd aanpakken, om hiermee tegen eind 2028 klaar te zijn. We zullen de eigenaars zelf contacteren wanneer hun huurwoning aan de beurt komt”, verklaart Danny Plaetinck. Verhuurders van conforme woningen hoeven niets te vrezen. Integendeel, het conformiteitsattest is een kwaliteitsbewijs vastgesteld door een onafhankelijke partij. Het bewijst zwart op wit dat de woning geen veiligheids- of gezondheidsrisico’s vertoont en in orde is met alle woningkwaliteitsnormen en het is bovendien 10 jaar geldig.

Eigenaars van huurwoningen kunnen Vlaamse premies krijgen om hun huurwoning energiezuiniger te maken.