Eeklose scholen planten nieuw bos

AANPLANT NIEUW BOS IN LANGE MOEIAKKER MET EEKLOSE LEERLINGEN

Stad Eeklo kocht, met steun van de Vlaamse overheid, ongeveer 9 ha gronden in de Lange Moeiakker. In februari 2023 werd hier een geboortebos aangeplant. Stad Eeklo zet in op boomplantacties om deze gronden verder te bebossen. Op deze manier ontwikkelt de Lange Moeiakker zich als een volwaardig natuurgebied en een groene long voor onze stad.

Op vrijdag 17 november 2023 krijgen alle lagere scholen uit Eeklo de kans om mee bomen te planten. Alle Eeklose leerlingen tussen 8 en 12 jaar kunnen hieraan deelnemen. De voorbereiding zal volledig door stad Eeklo gebeuren, de plantgaten zullen gemaakt zijn en 3180 inheemse bomen zullen klaarstaan. 1,6 hectare wordt op vrijdag 17 november 2023 beplant. Iedere leerling ontvangt bovendien een eigen plantdiploma. We vinden het belangrijk om leerlingen te betrekken bij deze plantactie, zij staan ten slotte in voor de toekomst van onze planeet.

Schepen Filip Smet: “Ik herinner mij nog heel goed dat toen ik zelf in de lagere school zat we ook eens een boomplantdag hebben gehad voor bos aan de overkant van de expressweg. Dat gaf wel een fijn gevoel dat je zelf bijdraagt tot iets dat groeit en jaren later een heus bos wordt. We willen alle leerlingen de kans geven om mee te doen en eenzelfde magisch gevoel te krijgen van bij te dragen aan het vergroenen van de omgeving. En dat blijvend is voor een langere termijn.”