Analyse inbrakenplaag verleden moet leiden tot beheersen inbraken in 2017

Christophe De Waele vroeg alle cijfers op en dat resulteerde in een zeer goed opgemaakt document van de politiezone Meetjesland-centrum waarin alle inbraken sinds 2014 geanalyseerd werden. Uit deze cijfers blijken belangrijke overeenkomsten die het in de toekomst mogelijk moeten maken om acties gericht en met meer succes in te plannen. Door het tijdstip, de locaties te projecteren op een overzicht kunnen inbraakgevoelige momenten voorspeld worden zegt De Waele. Met deze informatie moet de politie aan de slag en kunnen inbraakplagen zoals in de vorige jaren op voorhand de kop ingedrukt worden.

We geven niet alles bloot maar verklappen toch graag enkele weetjes voor wat Eeklo betreft; - Aanzienlijk meer inbraken op maandag en donderdag (van zondag op maandag en van woensdag op donderdag) - De december is de topmaand aan vaststellingen, gemiddeld bijna 1 inbraak per dag in Eeklo! - De meeste inbraken gebeuren tussen 02 en 04 uur 's morgens en 17 en 19 uur 's avonds - Er is een duidelijk verschil in timing vaststellingen tussen Eeklo en landelijke gebieden zoals Kaprijke en St. Laureins - Centrum Eeklo (Stationsstraat-Molenstraat-Oostveld) en Wilgenpark zijn locaties die meervoudig voorkomen.

Dit zijn enkele van de vaststellingen maar er is nog veel meer te leren uit de analyse. Natuurlijk is het beter deze gegevens te gebruiken voor politiegebruik en preventie. Het zou onverstandig zijn alle gegevens zomaar op straat te gooien.

Hoe dan ook de analyse op vraag van Open VLD'er De Waele lijkt zeer nuttig om gebruikt te worden in de strijd tegen inbraken. De Waele daagde de burgemeester en politie dan ook uit om via deze analyse het aantal inbraken in 2017 drastisch te doen dalen. We kijken dus uit naar de resultaten van 2017