Open Vld wil geen leeg stenen marktplein deze winter

Open Vld wil komende gemeenteraad een beleidsbeslissing van de nieuwe meerderheid (SMS-NVA-CD&V) terugdraaien. Normaliter moet de markt vanaf oktober definitief parkeervrij worden maar de randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om dit te realiseren zijn niet voldaan.  Destijds werd aan de handelaars en horecazaken immers beloofd dat er een alternatief zou zijn die het parkeervrij maken van de Markt zou compenseren.  Maar die belofte is niet gerealiseerd, in tegendeel.  Daarom wil Open Vld dat de gemeenteraad de beslissing tot volledig parkeervrijmaken van de Markt uitstelt tot een parkeeralternatief in de onmiddellijke omgeving gerealiseerd is.  Bovendien kunnen de pop-up-tenten nog een tijdje mee.  Zolang of de Markt niet volledig gerenoveerd is, staan ze garant voor gezellige en sfeervolle uitgebreide terrassen. Dat zal althans de beslissing zijn die Open Vld in dit geval zou nemen.

Facts...

Gemeenteraad 19 juni 23

Agendapunt Open Vld –  Wat met de parkeervrije Markt en terrasjes na deze zomer?

De nieuwe bestuursmeerderheid SMS-NVA-CD&V besliste dat er na de zomer van 2023 niet langer mag geparkeerd worden op de Eeklose Markt en dat de overdekte tenten voor de horeca in 2024 niet meer terug mogen gezet worden.

Veel beloven maar (nog) geen realisaties

De groots aangekondigde herinrichting van de Eeklose Markt is herleid naar de noodzakelijke aanpassingen in functie van de renovatie van het stadhuis.  In ruil voor een parkeervrije Markt zou er een ondergrondse parking komen van 180 plaatsen maar ook deze boot werd gemist. Ondanks deze, op voorstel van Open Vld goedgekeurde beslissing in van de gemeenteraad, werd deze kans die een bijzondere boost moest geven aan lokale handelaars en horecazaken in ons kernwinkelgebied, niet uitgevoerd.

Daarop volgde alweer een aankondiging dat er een grote centrumparking (60 plaatsen) komt op de rijkswachtkazerne (waar een centrumparking niet thuis hoort).  Even later alweer fake nieuws; dat er een parking komt op de Zuidkaai (die er al is maar hervormd wordt tot een parking met minder plaatsen). En tot slot werd een dubbeldekparking beloofd op het J.F. Willemsplein (waarvan we nog niet weten wat dit zal kosten).  Tot overmaat van ramp werd ook beslist dat de parking in de Kon. Albertstraat (Oud klooster Az Alma) zal verdwijnen want deze gronden worden verkocht voor woonprojecten.

Belofte maakt schuld!

Met andere woorden, niemand zal ontkennen dat de beloftes van deze bestuursmeerderheid om aan de voorwaarden van een parkeervrije markt te voldoen zijn niet ingelost.    Daarom stelt Open Vld voor dat deze beslissing wordt herzien en dat men ook na de uitbreiding van de zomerterrassen, de winterperiode van oktober23 tot april24 terug zal kunnen parkeren op de Markt.  Jullie hebben de bewoners, bezoekers, horeca en handelaars een alternatief beloofd en dat is er niet.  We moeten dus ook in het belang van onze Eeklose Economie en lokale handelaars en ondernemers onze verantwoordelijkheid nemen.

Lees verder onder deze foto

Lees ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/20/markt-eeklo-wordt-definitief-autovrij-maar-er-komt-wel-nog-een/

STEMMING! Gemeenteraad 19 juni 23 op voorstel van Open Vld:

Daarom ter stemming op de gemeenteraad van 19 juni; op voorstel van Open Vld Eeklo:

Art1: In het belang van de Eeklose economische activiteit, de toekomstperspectieven van de horeca en handelaars wordt samen met hen een toekomstvisie opgemaakt inzake het Eeklose centrum. Onze bewoners, handelaars en ondernemers hebben recht op juiste en duidelijke beslissingen van het stadsbestuur met respect voor wederzijdse beloften.

Art2: De gemeenteraad van Eeklo beslist dat de Markt in de komende winterperiodes, zijnde de periodes waarop de terrassen niet uitgebreid worden, dienst zal doen als parking zoals ook steeds in het verleden het geval was en dat minstens tot de beloofde parkeeralternatieven gerealiseerd zijn.

Art3: De uitbreiding en overkapping voor de Eeklose terrassen is een goede zaak en brengt leven in ons centrum. Daarom beslist de gemeenteraad om de uitbreiding en overkapping van de terrassen verder toe te laten zolang de markt geen totale renovatie ondergaat.