Middenberm: belofte maakt schuld, geen woorden maar daden aub

"Tegen de lente is de schande voorbij" waren de woorden van de SMS-burgemeester. Vandaag zien we dat er niets veranderd is. In tegendeel, de middenberm blijft een mand vol onkruid ook al werden er 1500 planten opnieuw aangeplant.  Het Laatste Nieuws besteedt er terecht een artikel aan want zoals de middenberm er deze zomer bijligt is alvast geen stap in de goede richting voor een aangenaam centrum.

"Het is niet de politiek die schuld heeft aan het feit dat de middenberm een woestijn is, maar het is wel de schuld van de politiek dat men belooft dat met tijd en boterhammen alles vanzelf in orde komt. Het is tijd voor actie" zegt Christophe De Waele (Open Vld).

“Niet blijven sussen”

Ook vanuit de oppositie wil men oplossingen. “Dat het nu warm en droog is, mag geen excuus zijn”, vindt Christophe De Waele (Open Vld). “In heel wat zuiderse landen staan de boulevards er nu als pronkstukken bij. Waarom zou het dan in Eeklo niet kunnen lukken? Dat de middenberm niet geworden is wat het studiebureau ons beloofd heeft, is niet de schuld van de politiek. Maar we mogen de mensen niet blijven sussen met het idee dat het goed komt. Het is een utopie te geloven of beloven dat dit goed komt, tenzij het werk volledig opnieuw gedaan wordt en er geleverd wordt wat beloofd is. Op kosten van studiebureau en aannemer”, meent De Waele nog.

We zien nu dat de geesten gerijpt zijn maar er toch ook binnen de meerderheid onenigheid heerst over de verdere aanpak.

SMS-Burgemeester: "Nu is er de afspraak om in het najaar opnieuw de heraanplant van zo’n vijfduizend stuks te doen. Ik geloof dat de middenberm op termijn goed komt, maar zullen toch nog een tweetal jaar geduld moeten hebben.”

Zoveel geduld heeft dan coalitiepartner CD&V niet; voormalig burgemeester Loete (CD&V): “De ‘groene middenberm’ is het kindje van eigenzinnige politici en van Moeder Natuur”, zegt Loete. “Volgens mij kan je de middenberm na de zomer best volledig uitgraven, nieuwe en verrijkte aarde aanvoeren, en dan opnieuw zaaien en planten."

N-VA “ik vind het belangrijk om nu eerst alles te proberen om die investering te laten renderen. Op het einde van de zomer moeten we echt knopen doorhakken." aldus schepen Lampaert.

Benieuwd hoe dit verhaal verder gaat... Lees hier het artikel uit HLN