Kernversterkende premies een goede zaak voor ons centrum

Open Vld is blij dat de kernversterkende premie, die door vorig bestuur met Open Vld in de meerderheid werd goedgekeurd, verlengd wordt door het nieuwe bestuur. Sinds de start kregen 12 ondernemers al 100.000 euro aan subsidies om hun gevel en bijgevolg ook het straatbeeld te verbeteren.  Waarom zou men een beleidsoptie die voordelen biedt voor de ondernemers afschaffen? (https://www.eeklo.be/subsidies-ondernemers)

Los van deze subsidie is het beeldkwaliteitsplan dikwijls een doorn in het oog van mensen die willen renoveren.  De eisen liggen zo hoog en zijn zo regelgevend dat niet iedereen deze hindernis kan nemen.  Onze vraag is dan ook hoe de huidige meerderheid omgaat met het beeldkwaliteitsplan die enkel als visie maar nooit als reglement of Grup werd goedgekeurd.  Open Vld hoopt dat er afgestapt wordt van de overdreven regelgeving en dat er met gezond verstand geoordeeld zal worden over de bouw- en verkavelinsplannen omdat er zo meer en sneller vernieuwing kan komen in ons Eeklose centrum.  Wat denkt de schepen van Ruimtelijke Ordening zelf over dat beeldkwaliteitsplan? Komt er een aanpassing die renovatie meer aanmoedigt of blijft de lat, ook voor de nieuwe beleidsverantwoordelijke even hoog en moeilijk liggen met weinig realisaties tot gevolg?  We zijn benieuwd wat de toekomst brengt!

KERNVERSTERKENDE PREMIE: Wat houdt het in? (link naar het reglement)

Handelaars die in het kernwinkelgebied verbouwen, zullen tot zestig procent van hun investering kunnen terugkrijgen. Er is een plafond tot maximum 10.000 euro per dossier. De helft wordt betaald door het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen, de andere helft door de stad Eeklo. Niet alleen renovatiewerken, maar ook werken in het kader van duurzaamheid en vergroening komen in aanmerking voor subsidies. Aanvragen zijn mogelijk vanaf 01/10/22

Open Vld op de gemeenteraad...

Kernversterkende premie in HLN: https://www.hln.be/eeklo/handelspand-verbouwen-in-eeklo-tot-10-000-euro-terug-te-krijgen-als-kernversterkende-premie~aaf89b22/