Burgerpanel zegt JA, maar wat zegt de bevolking?

Een fusie met Kaprijke, St. Laureins en Assenede... Lukt het of lukt het niet?

Afgelopen week was een belangrijke week voor de toekomst van Eeklo.  Het stadsbestuur is heftig op zoek naar buurgemeenten die willen fusioneren met Eeklo en schakelde daarom een burgerpanel in.  Dat burgerpanel van 24 kandidaten zou de tolk moeten zijn van wat de Eeklonaars in Eeklo denken over de gemeentefusies.

Het panel, dat een spoedcursus kreeg inzake gemeentelijke fusies, sprak zich op 2 dagen uit voor een fusie en bij voorkeur een fusie waarbij Eeklo uitgebreid wordt met Kaprijke St. Laureins en Assenede.  Daarmee zit het burgerpanel op dezelfde frequentie als het stadsbestuur.  Ondanks dat Maldegem zowel door studiebureau als bij vergelijk van de cijfers eigenlijk wel de geprefereerde partner zou moeten zijn lijkt het water te diep.  Maldegem sprak zich in het verleden al meermaals uit tégen een fusie met Eeklo.

Het stadsbestuur gaf ook een informatievergadering voor alle inwoners maar de opkomst was mager, heel mager.  Positief dan weer is dat iedereen de live-stream kon volgen of achteraf de informatievergadering kon bekijken.

De leukste reportage was ongetwijfeld de mensen op de wekelijkse Eeklose markt aan het woord.  Die kan je HIER bekijken.

De komende weken is het aan het burgerpanel van Kaprijke die een advies zal uitspreken.  Dan weten we of Kaprijke en Eeklo op eenzelfde lijn zitten.  De kans is immers groot dat als Kaprijke JA zegt voor een fusie met Eeklo, ook Assenede terug kandidaat wordt om met Eeklo aan tafel te gaan zitten.  Spannende dagen en weken dus want de beslissing staat onder druk.  Sommige partijen lieten al duidelijk verstaan dat een beslissing nog voor de zomer noodzakelijk is.

bekijk:

- volledige informatievergadering

- wat denkt de Eeklonaar - reportage

- de beslissing van het burgerpanel