Taskforce om energie te besparen

TASKFORCE ENERGIE OPGERICHT: DIT ZIJN DE EERSTE RESULTATEN

Stad Eeklo heeft een Taskforce energie opgericht om de dure energierekeningen voor de stad te beperken. Het stadsbestuur is van mening dat deze extra energiekosten niet mogen doorgerekend worden aan de inwoners, vandaar dat deze maatregelen worden genomen.

Hiermee neemt het stadsbestuur zijn voorbeeldfunctie op en vraagt de inwoners om ook na te denken over mogelijke energiebesparingsmaatregelen thuis.

In een eerste samenkomst werden volgende maatregelen getroffen die vanaf volgende week in voege gaan:

• De verwarming in de stadsgebouwen gaat naar 19°, in lijn ook met beslissingen van de hogere overheden.
  • Het personeel zal ook geresponsabiliseerd worden om zuinig om te gaan met verlichting en verwarming in onze stadsgebouwen en met het verbruik van het wagenpark van de stad. Net zoals dit het geval is bij vele gezinnen op dit moment. We zullen zoveel mogelijk personeelsleden aanmoedigen om verplaatsingen met de fiets te doen.
  • De monumentenverlichting wordt uitgeschakeld (bijvoorbeeld aan het stadhuis, de schuilkelder in Balgerhoeke).
  • Aan het stadhuis en het Jeneverhuis worden de fonteinen uitgeschakeld.
  • Rondom het Sportpark wordt de verlichting beperkt: de veiligheid blijft voorop staan en daarom zal er nog steeds gezorgd worden voor verlichting, bijvoorbeeld aan de trappen.
  • De openbare verlichting zal gedeeltelijk verminderd worden gedurende de nachturen: het schepencollege zal in samenspraak met Fluvius (verantwoordelijke organisatie voor de openbare straatverlichting) daarvoor een plan uitrollen.
  • In het Verbauwenbad wordt de watertemperatuur van het 25-meterbad met 1,4° verlaagd. Een aanzienlijke besparing op de energiefactuur,  maar is nog steeds voldoende voor de zwemmers.
  • Het water van het peuterbad gaat ’s avonds naar de buffertank, waar het warm gehouden wordt: groot voordeel: minder verdamping, minder verwarming van het water nodig.