U kon het al lezen op onze facebookpagina Eeklonaar.be, de werken Leopoldlaan starten op 19 september 2022!  De communicatie van de Vlaamse overheid vermeldt in hun nieuwsbrief augustus 2022 dat de werken ingepland zijn en van 5 tot 3 fases gereduceerd worden.  De enige reden daarvoor is echter dat zij het geweer van schouder moeten veranderen nu dat de grond voor de verbindingsweg die tevens als omleidingsweg zou gediend hebben niet tijdig door het nieuwe bestuur aangekocht werden ondanks een kant-en-klaar en door de gemeenteraad goedgekeurd dossier.

Wegenwerken starten op 19 september
Nu de werken van de nutsmaatschappijen zo goed als afgerond zijn kunnen we starten met de heraanleg van de Leopoldlaan op 19 september na de avondspits. Om de hinder te beperken pakt Wegen en Verkeer de wegenwerken gefaseerd aan. In tegenstelling tot de eerder voorziene 5 fasen zullen we de fasering van tijdens de nutswerken volgen en in 3 fasen werken. Deze fasering heeft immers al bewezen voor een vlot verloop van de werken en het verkeer te zorgen.
- Fase1: In een eerste fase tot de kerstvakantie wordt gewerkt aan de zuidkant van de rijweg, van kruispunt Den Teut tot de ovonde (even huisnummers).
- Fase 2: Na de kerstvakantie voert Wegen en Verkeer werken uit aan de noordkant van de rijweg (oneven huisnummers).
- Fase 3: Om ten slotte vanaf de paasvakantie de verbinding aan te leggen tussen de Leopoldlaan (N9) en de Brugsesteenweg.
In de zomer van 2023 zijn we klaar en kunnen we een vernieuwde, groenere en aangenamere Leopoldlaan openstellen.

Lees HIER meer over de timing van de werken

Verkeerssituatie identiek aan deze tijdens nutswerken

Tijdens de werken zijn dezelfde omleidingen van kracht als tijdens de nutswerken. Fietsers en auto’s van Eeklo richting Maldegem zullen steeds langs de werf kunnen passeren. Gemotoriseerd verkeer van Maldegem richting Eeklo-centrum volgt een lokale omleiding via de Brugsesteenweg. Om dit vlot te laten verlopen zal het tijdens die periode niet mogelijk zijn om de ring op te rijden vanuit de Brugsesteenweg. Handelaars blijven steeds bereikbaar. Lees HIER meer over de verkeerssituatie.