Parkplein Eeklo wordt groener

Het parkplein, een buurtpleintje in de witte wijk, wordt groener.  Het stenen plein, het hart van de Eeklose witte Wijk is niets meer dan een stenen vlakte met wat uitgeleefde bomen. Om de wijk ook een nieuw publiek leven te geven, besliste het stadsbestuur om te investeren in leefbaarheid en veiligheid. Maar er werd lang gediscussieerd over het inrichtingsplan.

Op maandag 26 september is het echter zover, de werken starten en het plein wordt omgevormd tot een groene ruimte waar plaats zal gemaakt worden voor een aantal speelelementen en ontmoeting, zoals een petanqueveld, een speelse zitrand en klimbomen. Dit binnen een kader van fleurig groen. De sedert mensenheugenis bestaande basketring behoudt er zijn plaats.

De werken die een paar maanden in beslag zullen nemen, starten op 26 september.  Hoe het definitief plan eruit ziet is nergens te vinden.  We baseren ons voor deze informatie op schetsen die na consultatie van de buurt vorig jaar goedgekeurd werden.

Terzelfdertijd wordt het woonkarakter beklemtoond: er zal geen autoverkeer mogelijk zijn in de Parklaan ter hoogte van het Parkplein om het doorgaand verkeer te stremmen. Voor fietsers en voetgangers wordt dit een veilige doorgang.

In een verdere fase wordt ook de toegang van de Witte Wijk langsheen de Kriekmoerstaat, ter hoogte van de Veldstraat en Tuinbouwstraat versmald. Op die wijze zal het woonkarakter van de ganse site andermaal geaccentueerd worden.

Hoe dan ook is het een goede zaak dat dit stenen plein een groenere look krijgt, op voorwaarde natuurlijk dat onze stadsmedewerkers voldoende personeel krijgen om alle groen op een degelijke manier te onderhouden.