Parkeervrije Markt niet naar de zin van Open VLD

Vorig jaar nog waren de Eeklose meerderheidspartijen het eens dat zo een experiment alleen zou uitgevoerd worden als er in de nabije omgeving een alternatieve parkeerplaats zou voorzien worden en dit met voldoende draagkracht zou zijn van de Eeklose handelaars die hun boterham moeten verdienen op de Eeklose Markt.

Handelaars en Horeca tegen... Open VLD wilde het experiment toetsen aan de standpunten van de Eeklose handelaars en vroeg het stadsbestuur een bevraging te doen op de Eeklose Markt wat tot een duidelijk resultaat leidde: 26 schriftelijke enquêtes werden ontvangen en waren unaniem negatief. Ook de Economische Raad, de adviesraad voor handelaars en ondernemers in Eeklo gaf een sluitend negatief advies. Voor Open VLD was het dus duidelijk dat dit experiment niet gedragen was bij diegenen die dagelijks hun brood moeten verdienen op de Eeklose Markt.

40-tal parkeerplaatsen verdwijnen... Alle Eeklose politieke partijen met uitzondering van Open VLD stemden op voorstel van Groen en NVA de 40 parkeerplaatsen op de Markt vrij te maken van 21 juli tot en met 31 augustus. De Markt wordt een stenen vlakte want dat zal veel gezelliger zijn denkt men. De terrassen mogen uitbreiden en volgens Groen zal het vrijgemaakte Marktplein spontaan leiden tot activiteiten georganiseerd door bewoners en verenigingen. Open VLD is benieuwd maar vreest dat Eeklo economisch doodgemaakt zal worden.

Nog meer mensen naar Maldegem? Vele handelaars vrezen ervoor dat Eeklo een slechte keuze gemaakt heeft en nog meer klanten zullen kiezen voor de baanwinkels met parkeerplaatsen voor de deur langs de handelskilometer in Maldegem. Anderen nemen het op voor de mensen die wat ouder of slecht te been zijn en voor wie de Eeklose Markt minder toegankelijk wordt. Feit is dat de Eeklose handelaars volgens eigen zeggen dit liever niet zien gebeuren in een tijd waar zij het al niet gemakkelijk hebben en leegstand een acuut probleem wordt in onze stad.

OPEN VLD niet happy... Ook voor Open VLD is een aangenaam centrum belangrijk. Het feit dat auto's tot aan de voeten van de mensen op de terrasjes geparkeerd staan is een conceptuele fout die destijds door CD&V gemaakt is bij de heraanleg van de Markt. Een concept dat voor verbetering vatbaar is als dit ook gedragen wordt door de mensen die er leven en werken. Dat een parkeervrije Markt nu door de strot van de handelaars geduwd wordt, ondanks het feit dat een objectieve bevraging werd uitgevoerd, is echter een slag in het gezicht van al wie inspanningen doet om het leven in het Eeklose centrum te behouden. Maar Open VLD kan niet anders dan de democratische besluitvorming van een meerderheid in de gemeenteraad te aanvaarden en volgt de situatie verder op de voet. Het is echter geen geheim dat Groen de auto het liefst het ganse jaar door volledige zou verbannen uit het Eeklose centrum en dat dit experiment geen einde is maar pas een begin van iets wat niemand wil.

Open VLD hoopt ondertussen dat de ouderen, mensen die slecht te been zijn en vooral de vele shoppers en horecagebruikers de weg naar Eeklo blijven vinden want zonder hen loopt Eeklo leeg en dat is hetgeen we vandaag best kunnen missen.