Open VLD wil geen knip in centrum Eeklo

Met een knip zou men enerzijds de druk van de aanliggende centrumstraten onverantwoord verhogen en anderzijds de bereikbaarheid van onze handelaars onmogelijk maken. In het kader van de lokale economie is bereikbaarheid, toegankelijkheid met voldoende parkeergelegenheid voor alle vervoersmodi een absolute must. De enige manier om Eeklo te ontlasten van het overbodige en doorgaande verkeer is de aanleg van een ring om Eeklo zonder enige andere voorwaarden.

Open VLD ziet een knip absoluut niet zitten, wil dit negatief geladen woord uit alle teksten wissen en streeft naar meer doeltreffender maatregelen die voor alle partijen aanvaardbaar zijn. Eerst en vooral moet we het doorgaand verkeer verplichten om de Ring te nemen dat kan het best door structurele maatregelen daar waar de Ring aansluit op de N9 en niet in het midden van ons centrum! Verder moeten filtering en ontrading alsook voldoende alternatieven (cambio, blue bike, taxi, voldoende parkeerplaatsen met aangename wandelroutes) een oplossing bieden.

Een knip zal inderdaad meer verkeer genereren in onze binnenstad zelf en dat kan niet de bedoeling zijn. We gaan de bewoners van de Oostveldstraat, Kriekmoerstraat, Vrombautstraat maar ook van de kleine binnenstraatjes niet opzadelen met bijkomende verkeersdruk. Zoals ik al zei, je mag het ene probleem niet proberen oplossen door een ander te creëren.

Open VLD zal dan ook de komende weken pleiten voor alternatieven op maat voor Eeklo. Het is de bedoeling om onze standpunten te motiveren tegenover onze coalitiepartners en hen te overtuigen om tot besluit te komen dat voor iedereen goed is, ook voor de Eeklose ondernemers! Open VLD pleit voor een verkeersluw centrum waarbij alle handelaars en woonhuizen voor iedereen bereikbaar zijn, te voet, met de fiets maar ook met de auto als dat moet of nodig is.