Oostveldstraat wordt 50 en voorrangsweg... Meer dan 50 nieuwe borden.

Misschien wel de meest onverstandige beslissing van deze vernieuwde bestuursploeg (SMS-NVA-CD&V);

Oostveldstraat wordt voorrangsweg Snelheid wordt 50 km/h in plaats van 30 km/h.

Tegen alle logica in verhoogt het nieuwe stadsbestuur (SMS-NVA-CD&V) de snelheid in de Oostveldstraat van 30 naar 50 km/h.  Bovendien verandert men de voorrangsregels volledig tegen de algemene regels in en maakt men van de Oostveldstraat (binnen bebouwde kom) een voorrangsweg.  De algemene regel stelt immers dat binnen bebouwde kom een algemene voorrang van rechts van toepassing is.

Meer dan 50 nieuwe verkeersborden werden daarvoor langs de weg of soms hinderlijk op het voetpad geplaatst. Begrijpe wie begrijpen kan...

Het is bovendien onbegrijpelijk dat voor deze onlogische wijziging nog eens meer dan 50 nieuwe verkeersborden moeten bijgeplaatst worden en daarboven tientallen borden afgebroken moeten worden.  Wie dacht dat de nieuwe borden op de zelfde palen zouden geplaatst worden heeft het mis.  De borden worden in vele gevallen nog eens surplus gezet.

Hopelijk loopt dit verhaal goed af, want de Oostveldstraat is een smalle woonstraat en tussen park en station zeker niet van die aard om 50km/h te rijden.  De stad wordt met andere woorden onveiliger in plaats van veiliger.

Lees meer over de wijzigingen Oostveldstraat:

Eeklonaar.be: Oostveldstraat weer 50

HLN: Oostveldstraat wordt voorrangsweg en zone 30 valt weg: “Alle invalswegen in Eeklo zijn voorrangswegen”

NB: Oostveldstraat, zone 30 vervalt

Stad Eeklo: Oostveldstraat wordt voorrangsweg

Van 30 naar 50... Goed of slecht?

Christophe De Waele: "Het is een keuze van dit bestuur om ervan uit te gaan dat 50km/u de juiste snelheid is in de Oostveldstraat. Persoonlijk vind ik dat niet de veiligste keuze tussen Hospitaalstraat en Sportlaan.  Alhoewel het moeilijk is om de snelheid van 30 na te leven is het een duidelijk signaal dat het om een straat gaat waar je beter bijzonder voorzichtig bent. Bovendien zal een maximumsnelheid van 50 niet nageleefd worden en de snelheid in realiteit sowieso toenemen.  Ook het probleem van zware voertuigen die het fietspad gebruiken om uit te wijken zal bij hogere snelheid toenemen.  Ik hoop dat dit bestuur zich daarvan bewust is.  Dat het duidelijker wordt voor de fietser omdat hij voorrang krijgt is niet van toepassing.  Daar waar het fietspad doorgetrokken wordt over het kruispunt, zoals op de meeste plaatsen nu al, heeft de fietser sowieso voorrang en dat is veiliger dan de snelheid te verhogen en de voorrang in bebouwde kom af te schaffen. Bovendien is ook de voorrang van rechts een maatregel die de snelheid van het verkeer doet afnemen."