Nog nooit zoveel inspanningen voor duurzame mobiliteit

Eeklo wil minder verkeer in de stad en pakt uit met verscheidene alternatieven. Aan het station is de deelwagen van Cambio aangekomen, de huurfietsen van Blue-bike zijn nu dag en nacht beschikbaar, er is een Fietspunt in het station en de Taxicentrale Eeklo draait op volle toeren.

De N9 die dwars door het centrum van Eeklo loopt, slikt 27.000 wagens per dag. Vaker dan je lief is, moet je in Eeklo dus in de file staan. "Voor de langverwachte Ring er ligt, kunnen heel wat kleinere maatregelen het verkeer in Eeklo toch vlotter laten verlopen", zegt schepen van Mobiliteit Christophe De Waele (Open Vld). "Een nieuwigheid is het autodelen van Cambio. Op de parking Ballon aan het station staat vanaf nu een wagen die door iedereen gebruikt kan worden. Je moet je wel inschrijven. Normaal betaal je 35 euro instapkosten, maar deze maand neemt de stad die voor haar rekening. Zo hopen we de eerste gebruikers sneller over de streep te trekken. Eenmaal ingeschreven kan je de auto reserveren op de momenten dat je die nodig hebt om bijvoorbeeld boodschappen te doen of naar het ziekenhuis te gaan. Ideaal voor mensen die weinig kilometers doen en maar heel af en toe een wagen nodig hebben."

Gratis Blue-bikes Om nog meer wagens uit het verkeer te halen, heeft Eeklo ook het project Blue-bike. Wie een abonnement van 10 euro koopt, kan een jaar gratis een fiets lenen die aan het station staat. "We zijn vorig jaar met de Blue-bike begonnen, maar toen kon je de fietsen enkel overdag halen en brengen", zegt schepen De Waele. "Nu hebben we een automatische sleutelkast aan de zijmuur van het station, waardoor de fietsen 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 kunnen gebruikt worden. We hadden nu al 350 fietsontleningen per drie maanden, maar omdat je de fietsen nu op elk uur van de dag kan gebruiken, verwachten we dat dit nu pas echt zal groeien. Er staan intussen twintig blauwe fietsen ter beschikking aan het station. Een rit kost eigenlijk 3 euro, maar de stad betaalt 2 euro en Vlaanderen 1 euro. Daardoor is de fietsrit voor de gebruiker gratis."

Ook nog om het fietsen te promoten, is in het stationsgebouw een Fietspunt geopend, in samenwerking met de Groep Intro. Je kan er terecht voor fietsverhuur, toeristische fietsinformatie en klein fietsherstel volgens het 'thuiskomprincipe'. Dat wil zeggen dat niet alle herstellingen gedaan worden, maar dat je wel geholpen wordt zodat je met je kapotte fiets toch veilig thuis of aan de fietsenmaker geraakt.

Taxicentrale Een laatste nieuwigheid voor een vlotter verkeer is de Taxicentrale Eeklo die enkele maanden geleden gelanceerd werd. Drie taxibedrijven werken samen waardoor je nu de klok rond een taxi kan bestellen in Eeklo. Aan zowat alle openbare gebouwen hangt nu al de sticker die het algemeen nummer 0468/170.170 moet promoten. "Volgende week komt er aan het station ook nog een groot bord om de Taxicentrale te promoten", zegt schepen De Waele. (Bron: HLN)