AANPLANT NIEUW GEBOORTEBOS IN LANGE MOEIAKKER

Nieuw leven zorgt voor nieuw bos

Vandaag planten we het tweede geboortebos aan in stad Eeklo in de Lange Moeiakker. Het eerste geboortebos werd aangeplant in 2018 en ligt aan de Pokmoere. Meer dan 900 genodigden nemen vandaag een schop in de handen en trekken hun rubberlaarzen aan. Alle Eeklose gezinnen die tussen 2018 en 2022 een kindje mochten verwelkomen, werden uitgenodigd.

In totaal planten we samen 3500 bomen en 450 stuks houtkant aan. In de bosrand worden gewone vlier, els, hazelaar, zomereik, wilde lijsterbes, Sporkehout aangeplant. Daarnaast worden er nog zomereik, berk, winterlinde, grove den, wilde appel en tamme kastanje aangeplant. Samen wordt er zo 1,5 ha nieuw bos aangeplant. De plantactie wordt begeleid met leuke randanimatie. De aanwezigen worden getrakteerd op een hapje en een (warm) drankje. Neem een foto met 1 van de leuke tekstballonnen en deel deze openbaar op sociale media #geboorteboseeklo.

Doel bomencharter – plant 1000 bomen

Het planten van het geboortebos maakt deel uit van de verschillende bebossingsacties die op de planning staan van de stad in dit gebied voor de komende jaren. Met steun van de Vlaamse overheid werd ongeveer 9 ha in de Lange Moeiakker aangekocht dat de komende jaren in fasen zal worden aangeplant. Op deze manier ontwikkelt de Lange Moeiakker zich als een volwaardig natuurgebied en een groene long voor onze stad. Het stuk grond werd aangekocht van de Zusters Kindsheid Jesu Eeklo. Daarnaast zal er een toegangsweg (trage weg) worden aangelegd, dat werd opgenomen in het toekomstbeeld van de Lange Moeiakker.

Eeklo besloot aan het begin van de legislatuur om in te tekenen op het bomencharter, samen met 176 andere Vlaamse steden en gemeenten. Op 14 maart 2022 werd dit charter plechtig ondertekend. Deze lokale besturen engageren zich om in de periode 2019-2024 samen 1,7 miljoen bomen te planten. Eeklo beloofde om 1000 bomen aan te planten tegen 2024. Dankzij de bomenteller volgen we dit cijfer nauwgezet op en brengen we ook de gerooide bomen in kaart. Zo kijken we naar de extra nettotoename van het aantal bomen in onze stad.

Extra bosaanplant

Ook het stuk weide gelegen aan het Jannekespad aan de stedelijke begraafplaats wordt met bomen beplant. Goed voor nog eens 2000 m² bosaanplant en 500 bomen. Momenteel staat de teller op 6018 bijkomende bomen sinds 2019. Daarmee halen we het doel al ruimschoots een jaar op voorhand. Dit ook dankzij de partners die ook in opdracht van de stad Eeklo aan natuurbeheer doen of op publieke grond aanplant doen. Bomen halen niet alleen CO2uit de lucht, ze zorgen ook voor verkoeling, voor biodiversiteit en hebben invloed op ons mentaal welzijn.

Schepen Filip Smet: “Ik ben bijzonder blij dat zoveel ouders samen met hun kindjes mee een boom komen planten in het geboortebos. Dit is een unieke manier om kinderen in contact te brengen met natuur. Dankzij het geboortebos, de aanplant van de vele partners en deze van Stad Eeklo behalen we 6 keer onze doelstelling die we onszelf hadden opgelegd via het bomencharter. Een waar succes!”