Mei is beslissende maand voor gemeentelijke fusies

Gemeenten moeten keuzes maken...

De maand mei wordt bepalend voor de zekerheid over gemeentelijke fusies.  Ook voor Eeklo, want de klok loopt en onze stad loopt er achter... Zowat alle buurgemeenten zitten niet te wachten op een fusie met Eeklo.  Een studie over de haalbaarheid bracht veel duidelijkheid maar daar bleef het tot heden ook bij.  Zowel Kaprijke als Eeklo bestelden dan maar een bijkomend traject... Een burgerpanel moet een niet-bindend advies opmaken om de burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden te adviseren. Dit traject start op 3 mei.

Burgerpanel van 27 inwoners

Op basis van een aantal criteria waaronder leeftijd, geslacht en opleidingsniveau zal uit alle kandidaten een groep van 27 inwoners worden geselecteerd (evenveel als er in de Eeklose gemeenteraad zetelen). Het is de bedoeling om een zo divers mogelijk panel te krijgen, dat bovendien een weerspiegeling is van de Eeklose samenleving.

Samen met Kaprijke werden nog enkele bijkomende criteria bepaald: de leden van het panel moeten minimum 18 jaar en gedomicilieerd zijn in Eeklo, ze mogen geen politiek mandaat hebben of ooit gehad hebben en ze mogen bovendien geen lid zijn van een stedelijke adviesraad.

Niet geselecteerd?

Ben je niet geselecteerd maar wil je toch weten wat er aan de hand is?  Geen probleem, Open Vld showt u hieronder de video met de volledige uiteenzetting van het debat over de fusiestudie die ondertussen werd opgemaakt.  Een interessant en onmisbaar gegeven voor wie zich in het fusiedebat wil laten horen...

Bekijk de VIDEO

Verloop burgerpanel fusie

Het geselecteerde burgerpanel wordt uitgenodigd voor een infosessie op woensdag 3 mei 2023 om 19.00 uur. Het debat zelf, met aansluitend de opmaak en publieke bekendmaking van het advies, gaat door donderdag 4 mei 2023 vanaf 19.00 uur.

Infovergadering voor alle inwoners

Na het burgerpaneltraject volgt een algemene infovergadering voor alle inwoners op zaterdag 6 mei 2023 van 10.30 uur tot 12.00 uur (deuren open om 10.00 uur) in de activiteitenzaal van LDC Zonneheem, Schietspoelstraat 9 in Eeklo. Tijdens deze infovergadering wordt informatie gegeven over de bestuurskrachtmeting, fusieverkenning en het advies van het burgerpanel. Je hoeft voor deze infovergadering niet vooraf in te schrijven. De vergadering zal ook te volgen zijn via livestream.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...