Geen politiek op kap van veiligheid van onze Eeklonaars!

Het zou ook anders kunnen. Ook de meerderheidspartijen zijn zich bewust van het feit dat de bevolking na weken quarantaine graag plots alle teugels zou willen lossen en het leven hervatten zoals voorheen. Maar wie met zin voor verantwoordelijkheid bestuurt moet soms eens de realiteit boven de wenselijkheid kiezen. Daar maakt nu net een goed bestuur het verschil met besturen met populistische maatregelen.

De mondmaskers zijn veilig en NEEN het is niet verstandig om op een zonnige feest- en verlofdag een eerste marktdag te organiseren in een centrumstad als Eeklo. Dit zou voor een volkstoeloop van binnen en buiten Eeklo zorgen en daarvoor is de situatie nog niet stabiel genoeg. Mits voldoende organisatie en maatregelen is een donderdagmarkt op 28 mei wel haalbaar.

NVA nam al gas terug en bevestigde te voortvarend te zijn met de boodschap dat de Eeklose mondmaskers niet veilig zouden zijn. Het zou ook CD&V sieren als zij zouden inzien dat een eerste Eeklose markt op donderdag 21 mei, Hemelvaart, geen goed idee zou zijn.

Hoe dan ook, onder leiding van Eekloos burgemeester Luc Vandevelde, zal dit bestuur de maatregelen opgelegd door hoger hand opvolgen en anderzijds waken over het feit dat een heropstart onder veilige omstandigheden kan gebeuren. Zo bleek al weken geleden in de meetings exitstrategie dat er beter geen eerste donderdagmarkt in Eeklo georganiseerd werd op Hemelvaart.