Eeklose stadssecretaris bij de koningin!

Daags voor internationale vrouwendag spreken ze over de positie van de vrouw en welke uitdagingen vrouwen delen in het uitbouwen van hun carrière. De andere topvrouwen waren ondermeer ex-zeilster Evi Van Acker en een reeks ondernemende vrouwen, Julie Baeckelandt uit Zottegem. Zij is zaakvoerder van C-Jules en werd in 2016 bekroond tot ‘lady chef of the year 2016’. De Gentse Marlou Browaeys is Public Relations Executive bij Festival van Vlaanderen Gent. Ellen Bruyninckx is aan de UGent gekozen tot student-ondernemer van het jaar in 2017 met haar bedrijfjes INROL en ergopraktijk.be.

Een andere markante ondernemersvrouw is Claire Dilewyns uit Dendermonde, zaakvoerder van de brouwerij Vicaris. Wendy De Tandt uit Geraardsbergen is algemeen directeur van het maatwerkbedrijf De Dagmoed. Karen Verplancke uit Lochristi werd gekroond tot ‘schoonste boerin 2015/2016’, zij heeft een melk- en rundveebedrijf en gaat de baan op met Hoevemobiel.

Ook uit de publieke sector en de academische wereld zijn ook enkele topvrouwen vertegenwoordigd. Chia Longman uit Gent is professor genderstudies en coördinator van de interuniversitaire masteropleiding Gender & Diversiteit aan de Universiteit Gent. Ruth Mortier uit Merelbeke is substituut procureur des konings bij het parket van Gent, Caroline Van Driessche uit Oudenaarde is algemeen directeur Katholiek Basis Onderwijs Oudenaarde. Mukaddes Yurdaer uit Zele is laureaat van de ‘Warmste Vrijwilliger Oost-Vlaanderen’ en doet vrijwilligerswerk bij Schooltas.