Eeklonaars gaan voortaan goedkoper sporten!

Vanaf juli 2018 wordt in Eeklo het gedifferentieerd tarief ingevoerd voor gebruik van alle sportfaciliteiten. Dat wil zeggen dat Eeklonaars een kortingstarief krijgen om te sporten in de sporthal of te zwemmen in het nieuwe zwembad. Het moet duidelijk zijn dat Open Vld daar zeer tevreden mee is want deze beleidsoptie werd in het beleidsprogramma ingeschreven op uitdrukkelijke vraag van Open Vld die 6 jaar geleden naar de verkiezingen trok met de slogan “Elke Eeklonaar VIP” waarbij een korting voor Eeklonaars de basis vormde.

De aanzet is gegeven. Het is nu evident dat ook de andere stadsdiensten waar de Eeklonaar moet voor betalen, dit voorbeeld volgt en een kortingstarief voor Eeklonaars in het retributiereglement opnemen. Op die manier krijgt de Eeklonaar een voordeel in infrastructuur of diensten waarvoor zij al jaarlijks een aandeel betalen via de gemeentelijke belastingen.

Kortingstarief voor Eeklonaars

In het nieuwe zwembad en sportpark krijgen Eeklose sporters én scholen een korting. De korting mocht voor Open VLD nog iets groter zijn maar het principe goedkeuren is voor Open Vld de aanzet van een nieuwe benadering hoe wij met onze stadsgenoten en retributietarief omgaan. Wij hopen dit principe in de volgende bestuursperiode uit te breiden naar andere diensten en misschien zelfs nog interessanter -lees voordeliger- te maken.

Open Vld is ervan overtuigd dat dit verhaal ook nieuwe opportuniteiten zal brengen in samenwerking met andere en omliggende gemeenten. Als we de differentiëring op termijn nog iets sterker maken en omliggende gemeenten de kans bieden om een samenwerkingsverband af te sluiten, waarbij ook de inwoners van deze gemeenten een voordeel ontvangen, dan stimuleert dit intergemeentelijke samenwerking.