Eeklo is voor 17e jaar op rij Fairtradegemeente

EEKLO HERNIEUWT TITEL VAN FAIRTRADEGEMEENTE

Stad Eeklo mag zich voor het 17de jaar op rij FairTradeGemeente noemen. De stad kreeg een B-score op de Fair-O-meter, een meetinstrument van Fairtrade Belgium dat de inzet meet van steden en gemeenten op vlak van eerlijke handel, sociale en duurzame rechtvaardigheid.

Stad Eeklo is sinds 2006 een FairTradeGemeente, een titel die we tweejaarlijks opnieuw moet verdienen. Eerlijke handel, is handel waar arbeiders en landbouwers een eerlijk loon krijgen voor hun werk. Sinds enkele jaren is fair trade niet enkel om landbouwers in het Zuiden te beschermen. Ook onze landbouwers in België krijgen niet altijd een faire prijs voor hun producten.

Niet alleen de eigen diensten van stad Eeklo zetten in op fair trade maar steeds meer verenigingen, scholen en handelaars gebruiken fair trade producten, bieden deze aan of zetten ze extra in de kijker.

Ook in de voedselstrategie van stad Eeklo, Eeklose Goeste, wordt aandacht gegeven aan het recht op duurzame gezonde voeding - waar ook ter wereld - waarbij zij die voedsel produceren en distribueren, waardig werk en een inkomen hebben dat hoger ligt dan de productiekost.

Uitgebreide info over de zes criteria waaraan Eeklo als FairTradeGemeente moet voldoen, kan je lezen op www.eeklo.be/stad-eeklo-fairtradegemeente.
Ben jij een handelszaak, restaurant, bistro, brasserie, school, bedrijf of organisatie die fair trade aankoopt, verkoopt, verbruikt of verwerkt? Meld dit aan de dienst Lokaal Mondiaal Eeklo zodat je ook in deze lijst wordt opgenomen via [email protected].

Schepen Filip Smet: “Ik ben als schepen bijzonder fier dat Stad Eeklo voor het 17de  jaar op rij de titel van FairTradeGemeente mag dragen. In Eeklo werken we al jaren sterk rond eerlijke handel, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. Met onze voedselstrategie Eeklose Goeste zetten we ook in op duurzame en gezonde voeding en steunen we zowel de landbouwers en handelaars in het Zuiden alsook de lokale producenten en handelaars."