Eeklo: Eerste fietsstraten op komst?

Het realiseren van fietsstraten stond in het beleidsprogramma van deze meerderheid. Welke straten ervoor in aanmerking komen zorgde in het verleden voor heel wat meningsverschillen. Een auto achter een fietser doen blijven is niet zo evident tenzij er natuurlijk gewoonweg niet voldoende plaats zou zijn om de fietser veilig voorbij te steken.

Daarom wil schepen van Mobiliteit de fietsstraat in eerste instantie al inrichten in straten waar het nu sowieso al niet mogelijk is om als automobilist een fietser op legale manier in te halen. We denken daarbij aan de Cocquytstraat 280 meter / Sterrestraat, 79 meter / Vlamingstraat 161 meter / Collegestraat 270 meter / Paterstraat 232 meter ten zuiden van de N9. Deze straten staan voorop de agenda. Ten noorden van de N9 zijn er ook kandidaat fietsstraten, de Prinsenhofstraat en Teirlinckstraat, die de Open VLD schepen de komende weken op de agenda wil plaatsen. Na evaluatie kan het project dan eventueel navolging krijgen in nog meer straten langsheen de N9. Dit beleid sluit aan bij de verkeersveilige ingrepen in woonstraten en wijken en waarbij in najaar 2017 beslist werd om de zone 30 met meer dan 20 km lengte uit te breiden.