De wekelijkse markt hoort in het centrum van Eeklo

HET STADSBESTUUR HEEFT DE INTENTIE OM DE MARKT OPNIEUW NAAR HET CENTRUM TE VERHUIZEN, OMDAT DE MARKT DAAR THUISHOORT Het marktgebeuren heeft even stil gelegen de afgelopen maanden, omwille van de coronamaatregelen. Sinds 28 mei kunnen we eindelijk terug een wekelijkse markt organiseren. Het vergde diverse inspanningen van het stadsbestuur, de medewerkers, de marktkramers en uiteraard ook van de bezoekers. We kunnen wel terugkijken op enkele mooie weken markt. Op donderdag 25 juni vindt de markt met zekerheid nog eens plaats op de parking van het Sportpark.

Intussen gaat de tijd verder en krijgt het post-coronaverhaal steeds meer vorm. Het stadsbestuur heeft de intentie om de markt opnieuw naar het centrum te verhuizen omdat de markt daar thuishoort en dit kan niet zonder de toestemming van AWV. Rekeninghoudend met alle gezondheidsvoorschriften en de uitbreiding van de terrassen op de markt, kiest het stadsbestuur – in overleg met de marktkramers - voor een donderdagmarkt op een verkeersvrije N9. De N9 wordt verkeersvrij gemaakt zoals op de jaarmarkt, zijnde vanaf het kruispunt Boelare tot aan Krügercentrum. AWV liet ons weten dat de Boelare tot eind augustus niet kan gebruikt worden voor de wekelijkse donderdagmarkt omwille van het circulatieplan en bovendien is de Boelare nodig als omleidingsweg voor werken die plaatsvinden in Sint-Laureins. In de Boelare is de uitbreiding van terrassen voor horecazaken wel mogelijk en dat groter dan onder normale omstandigheden. Het stadsbestuur wacht de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad verder af, tot dan geldt een restrictie van maximum 50 kramen en is het aantal bezoekers beperkt. Het stadsbestuur stelt alles in het werk om ondernemend Eeklo volop te steunen, ondanks de soms moeilijke regelgeving. Het stadsbestuur maakt dan ook extra middelen vrij voor een succesvolle heropstart en hoopt voor iedereen op een goede verkoop!