CinéBib Eeklo

BIBLIOTHEEK EEKLO LANCEERT EIGEN PLATFORM VOOR FILMSTREAMING

Leden van bibliotheek Eeklo en nog 25 andere bibliotheken in Vlaanderen en Brussel kunnen vanaf donderdag 6 oktober kwaliteitsvolle films en documentaires streamen met Cinébib, een eigen filmstreamingsdienst. Dit is een pilootproject dat 2 jaar loopt. Daarna wordt deze dienst uitgebreid naar andere openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel.

De bibliotheek richt zich hiermee tot een breed publiek van kinderen en volwassenen. Cinébib is gratis als je je aanmeldt met je Mijn Bibliotheek-profiel. Je kunt films en documentaires kijken op je eigen toestel, waar en wanneer je wilt. De openbare bibliotheken maken zo kwaliteitsvolle (Vlaamse) films eenvoudig digitaal toegankelijk. Ze bieden filmliefhebbers een alternatief voor de grote streamingdiensten met veelal commerciële content.

Het aanbod van Cinébib tref je minder snel aan op commerciële streamingplatformen en is een digitale uitbreiding van de bestaande dvd-collectie. Niet alle films verschijnen vandaag nog op dvd. Voor Cinébib heb je ook geen dvd-speler nodig, iets wat steeds minder mensen in huis hebben.

Het digitaal steunpunt voor bibliotheken Cultuurconnect coördineert het pilootproject en werkt daarvoor samen met de bibliotheken van Aalst, Antwerpen, Eeklo, Elsene, Genk, Herentals, IVEBICA (Hemiksem, Schelle en Niel), Kasterlee, Leuven, Lille, Lummen, Nazareth, Puurs-Sint-Amands, Schaarbeek, Sint-Niklaas, Stekene, Zwevegem en Dijk 92 (het samenwerkingsverband tussen de bibliotheken van Zele, Berlare, Hamme, Dendermonde, Laarne, Wichelen, Wetteren, Lebbeke en Buggenhout). Eeklo is momenteel dus de enige bibliotheek in de regio die deelneemt.

Cinébib maakt gebruik van het video-on-demandplatform Dalton.be. Dat is een project van filmdistributeur Dalton Distribution. Dalton Distribution is op haar beurt een van de talrijke projecten van filmorganisatie Fonk vzw. Fonk is bekend van Cinema ZED in Leuven, het Kortfilmfestival Leuven en documentaire filmfestival Docville. Fonk wordt ondersteund door het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Het online videoplatform biedt zowel hedendaagse als klassieke documentaires en fictiefilms aan die het publiek onbeperkt kan (her)ontdekken. Het platform is opgericht door filmmakers en brengt driemaandelijks een selectie Belgisch werk.

Meer info op eeklo.bibliotheek.be/cinebib

Bibliotheek Eeklo is pilootpartner in dit project. Gedurende 2 jaar wordt de dienst gratis aangeboden aan bibliotheekleden