Meer camera's voor meer veiligheid in onze stad

👍 Er komen veiligheidscamera's bij op criminaliteit of vandalisme gevoelige plaatsen in Eeklo. Zo ontraden we criminaliteit en vandalisme maar lossen we ook sneller misdaden of vandalisme op en dat betekent meer veiligheid in onze stad...

Het was een vraag van Open Vld'er Christophe De Waele waarop de meerderheid (SMS-CD&V-NVA) maar al te graag in ging.  Vooral de suggestie om camera's te plaatsen in de stationsbuurt en daarbij de fietsenstallingen waar honderden fietsen wachten op de pendelaars krijgt onmiddellijk gevolg.  De camera's komen er nog voor het einde van het jaar zo liet de burgemeester weten.

Het voorstel kon niet alleen op bijval rekenen van de meerderheid, ook de pers nam het voorstel over als een daad van goed bestuur.  Je leest er meer over in HLN

Het is ontegensprekelijk dat camera’s op openbare plaatsen zorgen voor meer veiligheid. Enerzijds zorgen zij voor een goede hersamenstelling van feiten na overlast/schade/diefstal of misdrijf, anderzijds werken ze ontradend en geven daardoor terecht een positief veiligheidsgevoel. In het verleden werden al camera’s geplaatst en de politie beschikt over een videomuur waar ze alles kunnen bekijken en zelf volgen. Het lijkt voor Open Vld dan ook evident dat we dit gebruiken om onze stad proper en veiliger te maken. Ter aanvulling van de occasionele camerabewaking van IVM op sluikstort willen wij dan ook pleiten om dit jaar nog een cameraplan op te maken voor Eeklo waarbij een extra oogje, dus toezicht komt op gevoelige plaatsen. Het is niet aan ons om te zeggen waar dit moet zijn maar de jongste tijd

zien we toch toename aan fietsendiefstal en vandalisme in en rond het station. We denken dan ook dat camera’s in de stationsbuurt een goede zaak zouden zijn en bovendien de veelgeplaagde fietsendiefstal en fietsvandalisme zou kunnen terugdringen. We doen hierbij alvast de suggesties van de stationsbuurt aan de bushaltes en fietsenstallingen maar zijn er van overtuigd dat na overleg met de verschillende diensten en na analyse van de klachten nog ander plaatsen in aanmerking zullen komen.