Sla navigatie over

Binnenkort weer 50 in de Oostveldstraat

Eeklo: Oostveldstraat

In een persbericht lezen we dat "het Eeklose stadsbestuur een ingrijpende beslissing genomen heeft over verkeersregeling in de Oostveldstraat: het wordt een voorrangsweg en de snelheidsregeling wijzigt.  U leest het volledige persbericht hier.

Voorrang

De Oostveldstraat wordt over de gehele lengte een voorrangsweg en de voorrang aan rechts wordt afgeschaft.

Snelheidsregeling

Gezien de Oostveldstraat een voorrangsweg wordt zal je voortaan 50km per uur mogen rijden. In het gedeelte tussen de Hospitaalstraat en de Sportlaan verdwijnt de maximumsnelheid van 30km per uur.  Momenteel wordt de huidige signalisatie voorbereid. De precieze ingangsdatum wordt later meegedeeld.

Volgens SMS-Schepen van Mobiliteit Marc Windey zal de nieuwe verkeersregeling in de drukke Oostveldstraat meer veiligheid bieden. Ook de fietser krijgt meer zekerheid, zo klinkt het. Nochtans was het voorstel destijds door hem ingevoerd.

NVA gaat zelf nog stapje verder... Op hun website lezen we dat "Een fietser die aangereden wordt door zo'n gevaarte, zal even gewond (of erger) zijn aan 30km/uur dan aan 50km/uur." In 2020 hekelde NVA de snelheidsverlaging maar biedt vandaag zelf geen antwoord op hun kritiek van toen.

Van 30 naar 50... Goed of slecht?

Christophe De Waele: "Het is een keuze van dit bestuur om ervan uit te gaan dat 50km/u de juiste snelheid is in de Oostveldstraat. Persoonlijk vind ik dat niet de veiligste keuze tussen Hospitaalstraat en Sportlaan.  Alhoewel het moeilijk is om de snelheid van 30 na te leven is het een duidelijk signaal dat het om een straat gaat waar je beter bijzonder voorzichtig bent. Bovendien zal een maximumsnelheid van 50 niet nageleefd worden en de snelheid in realiteit sowieso toenemen.  Ook het probleem van zware voertuigen die het fietspad gebruiken om uit te wijken zal bij hogere snelheid toenemen.  Ik hoop dat dit bestuur zich daarvan bewust is.  Dat het duidelijker wordt voor de fietser omdat hij voorrang krijgt is niet van toepassing.  Daar waar het fietspad doorgetrokken wordt over het kruispunt, zoals op de meeste plaatsen nu al, heeft de fietser sowieso voorrang en dat is veiliger dan de snelheid te verhogen en de voorrang in bebouwde kom af te schaffen. Bovendien is ook de voorrang van rechts een maatregel die de snelheid van het verkeer doet afnemen."

 

Meest recente berichten

Plaats als eerste een reactie

Controleer je email om je profiel te activeren

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder