Uit een interview met HLN blijkt dat de nieuwe bestuursmeerderheid (SMS-NVA-CD&V) bijna een jaar na de bestuurswissel nog geen plan heeft voor de toekomst. Dat blijkt uit de samenvatting van finaniciënschepen Loete die het als volgt vertaalt: "Er komt sowieso een spreidingsplan voor de grote projecten, om die betaalbaar te houden. Welke verschuivingen we gaan maken, kunnen we vandaag nog niet zeggen".  Ondanks de jaarrekening 2021 afsluit met een boni van 4,5 miljoen is dit geen goed nieuws.  Het betekent dat er in 2021 teveel projecten en plannen niet uitgevoerd zijn en daar zit ondermeer de bestuurswissel die de stad minstens meer dan 6 maand lam legde voor iets tussen.  Die projecten moeten nog uitgevoerd worden of zullen gecanceld worden en dat is voor de Eeklonaars geen goed nieuws.  De nieuwe bestuursmeerderheid neemt zich voor om kostenefficiënter te gaan besturen. Nochtans werden voor 475.000 euro bijkomende personeelskosten voorzien voor nieuwe hogere functies.  Een zeer eigenaardige beslissing voor een bestuur zonder plan. (lees hier meer over de dure bijkomende functies).

OPEN VLD IS BEZORGD...

Open Vld Eeklo is bezorgd want een stad zonder plan en zonder geld is geen goede uitgangspositie en zeker geen goede bruid voor een fusiehuwelijk.  Bovendien meent Open Vld dat de financiële toestand na de laatste budgetwijziging van SMS-NVA en CD&V niet risicoloos is.  Zo wordt er in de budgetten duidelijk op gespeculeerd dat er tegen eind van dit jaar een fusiepartner bekend zal zijn. Zodanig dat die de financiële toestand op einde van de legislatuur zal rechttrekken.  Dat is mogelijk door een beloofde schuldafbouw van de Vlaamse overheid bij een fusie van Eeklo met een omliggende gemeente.  Hoe dan ook, de steeds stijgende kosten enerzijds en de bijkomende opdrachten en nieuwe functies die gecreëerd worden anderzijds zorgen voor veel kopzorgen.  "Meestal kijkt men eerst hoe men iets betaalt vooral men een beslissing neemt", zegt Christophe De Waele (Open Vld).

OPEN VLD: "GEEN NIEUWE OF STIJGENDE BELASTINGEN!"

HLN legt de waarheid bloot en die is niet bepaald rooskleurig voor de nieuwe bestuursmeerderheid. Uit het interview blijkt ook dat er vandaag geen oplossingen of antwoorden zijn.  Open Vld dringt dan ook al maanden aan dat deze bestuursmeerderheid hun huiswerk maakt en de nodige beslissingen neemt om de financiële toestand van de burger veilig te stellen.  Nieuwe belastingen komen er niet, daar zorgde Open Vld al voor door onmiddellijk na de bestuurswissel een besluit te stemmen dat de Eeklose belastingen niet mogen stijgen.  Dat CD&V-financiënschepen Loete nu deze optie uitsluit is dan ook niet meer dan logisch.  Zonder dat besluit was een belastingverhoging mogelijk en zeker niet ondenkbaar.  Iedereen weet dat er binnen het nieuw bestuur politici zijn die graag een verhoging zouden zien van de onroerende voorheffing, wat wonen in Eeklo duurder zou maken.  Open Vld zegt NEEN tegen elke belastingverhoging of nieuwe melkkoe-belasting.

Lees hier het HLN-artikel Eeklo gebukt onder duurdere energie, loonkost en bouwindex: “Er zullen keuzes moeten gemaakt worden

HLN; Eeklo maakt een intern financieel rapport op, om de invloed van de stijgende bouwprijzen, lonen en energieprijzen in kaart te brengen. Nu al staat vast dat de grote werken meer gespreid zullen moeten worden, en dat er pijnlijke keuzes zullen volgen. Gas en elektriciteit kost nu al zeker een half miljoen meer. De prijs van bouwprojecten stijgt met dertig procent. “Er zullen keuzes moeten gemaakt worden”, klinkt het onomwonden.