"Buik vol van inbrakenplaag", tijd voor actie!

"Ik heb er de buik van vol dat ik elke dag moet lezen dat minstens één van onze bewoners met een trauma van inbraak in zijn of haar privé wordt opgeschoteld" zegt Christophe De Waele schepen van Openbare Werken en lokale economie Eeklo. "Het is tijd dat de politie voelbare en zichtbare acties onderneemt om deze inbrakenplaag een halt toe te roepen. Daarom dien ik op de volgende politieraad een bijkomend punt in om aandacht te vragen op het eigendomsrecht van onze bewoners." Onze politie levert goed werk daar hoef ik niet meer van overtuigd worden maar qua prioriteiten is het nu tijd om keuzes te maken.

"Zichtbare acties werken ontradend maar verhogen veiligheidsgevoel bij de burger!"

"Ik vraag controles met ondermeer statisch dispositief, waaraan een interceptieploeg en een verkeersploeg worden gekoppeld. Het moet de bedoeling zijn om zo veel mogelijk voertuigen te controleren. De controleplaatsen en tijdstippen kunnen gebaseerd worden op de vaststellingen die eerder inzake inbraken gedaan werden. Het moet duidelijk zijn dat inbrekers niet welkom zijn in onze stad! Dat signaal is naar de bevolking nog niet duidelijk gemaakt, laat staan dat dievenbendes dit al zouden begrepen hebben. Zolang de inbrakenplaag aanhoudt is het een teken dat er onvoldoende maatregelen met resultaat zijn."

Vooruitzien ook in het politiebeleid...

Verder moet men een visie ontwikkelen die keuzes van investeringen verantwoorden in het teken van de bestrijding van misdaad en criminaliteit. De keuze voor camera's met nummerplaatherkenning op de invalswegen naar onze stad of op cruciale plaatsen zou een oplossing kunnen zijn in de analyse en opheldering van criminaliteit."